21 листопада Православна Церква відзначає свято Собору Архістратига Михаїла і чесних Небесних Сил безплотних.
Величаємо Тебе, святий архістратиже Михаїле, і всіх Вас,
ангельські сили небесні, що повсякчас прославляєте Господа”.
Цим святом Церква вшановує ангелів – духовних, безсмертних розумних істот, створених Богом для служіння Йому, прославлення Його імені та виконання Його волі. Слово АНГЕЛ – означає вісник. За природою своєю святі ангели безтілесні духи, обдаровані свободою, волею, розумом, силою й могутністю. Число їх відоме одному Богові. Ангелів покликав до буття Всемогутній Творець неба і землі, не тільки раніше людини, але й усього видимого світу, Ангели були створені ще до початку творіння Богом матеріального світу, і у першому реченні Біблії: «Спочатку створив Бог небо і землю» (Бут. 1,1), під «небом» розуміється саме світ невидимий, ангельський.
Цей день є головний із свят на честь святих Ангелів. Він присвячений святому Архистратигу Михаїлу, начальнику воїнства небесного та усім Силам Небесним безплотним. За стародавніми переказами, сатана, колись світліший від усіх духів небесних і тому названий Люцифером, впав у самолюбство, гордість і злобу і спокусив багато інших духів. Архангел Михаїл зібрав військо благочестивих Ангелів. Михаїл та його Ангели вчинили змієві війну. І змій воював та його ангели, та не втримались. І вже не знайшлось їм місця на небі. І спинений був змій великий, що зветься диявол і сатана, що зводить усесвіт, і скинений був він додолу, а з ним і його ангели були скинені (Апокал,10, 7-9).
Ангели слідкують за кожною людиною. Про це свідчить Святе Писання. Ангел Божий охороняв полки синів ізраїльських під час їх походу з Єгипту (Вихід, 14, 19). У псалмі 90 говориться: “Тебе зло не спіткає, і до намету твого удар не наблизиться, бо Своїм Ангелам Він наказав про тебе, щоб тебе пильнували на всіх дорогах твоїх, – на руках вони будуть носити тебе, щоб не вдарив об камінь своєї ноги!”
І сам Ісус Христос сказав до смиренних віруючих: “Стережіться, щоб ви не погордували ані одним із малих цих: кажу бо Я вам, що їхні Ангели повсякчасно бачать у небі обличчя Мого Отця, що на небі”.
Святкування Собору Архистратига Божого Михаїла та інших Небесних Сил безплотних встановлено на початку IV століття на Помісному Лаодикійському Соборі, що відбувся за кілька років до Першого Вселенського Собору. Лаодикійський Собор 35-м правилом засудив і відкинув єретичне поклоніння ангелам, як творцям і правителям світу і затвердив православне шанування їх. Звершується свято в листопаді – дев’ятому місяці від березня (з якого в давнину починався рік) – відповідно до числа 9-ти чинів ангельських. Восьмий же день місяця (старий стиль) вказує на майбутній Собор всіх Сил Небесних в день Страшного Суду Божого, який святі отці називають “днем восьмим”, бо після віку цього, настане “день восьмий”, і тоді “прийде Син Людський у Славі Своїй і всі святі Ангели з Ним “(Мф. 25, 31).
Один з Отців і Вчителів Церкви Святий Діонісій Аеропагіт, учень апостола Павла, присвятив цілий твір опису Небесної ієрархії ангелів навчає нас, що всі ангели поділяються на три ієрархії, а кожна ієрархія в свою чергу – на три чини.
У першій, найвищій ієрархії стоять чини, найближчі до Пресвятої Тройці: серафими, херувими та престоли. Серафими – ангели полум’яноподібні – оточують вогненний Престол Божий і співають славу Господню день і ніч, як це було відкрито святому пророкові Ісайї у видінні (Іс. 6, 2,3). Вони палають любов’ю до Бога і ту любов запалюють у серцях людей. Херувими (Бут. 3, 24) сіяють світом і знанням Бога та розумінням таємниць Божих, і просвітлюють людей. Престоли (Кол. 1, 16) служать правосуддю Божому і силу того правосуддя надають земним престолам, тобто царям і владикам землі.
У другій ангельській ієрархії теж стоять три чини: господства, сили і власті. Господства (Кол. 1, 16) мають владу над подальшими чинами ангелів. Вони наставляють поставлених від Бога земних володарів мудрому керуванню. Господства вчать володіти почуттями, приборкувати гріховні похоті, підкорювати плоть духу, панувати над своєю волею, перемагати спокуси. Сили (1 Пет. 3, 22) виконують волю Божу. Вони творять чудеса і посилають благодать чудотворіння та прозорливості угодникам Божим. Сили допомагають людям у несенні послуху, зміцнюють у терпінні, дарують духовну кріпкість і мужність. Власті (1 Пет. 3, 22; Кол. 1, 16) мають владу приборкувати силу диявола. Вони проганяють від людей бісівські спокуси, утверджують подвижників, оберігають їх, допомагають людям у боротьбі зі злими помислами.
У нижчу ієрархію входять також три чини: начала, архангели і ангели. Начала (Кол. 1, 16) правлять над нижчими ангелами, направляючи їх до виконання Божественних повелінь. Їм доручено управляти всесвітом, охороняти країни, народи, племена. Начала наставляють людей шанувати інших. Вчать людей, що мають владу на землі виконувати посадові обов’язки не заради особистої слави і вигод, а заради спасіння і користі ближніх. Архангели (1 Сол. 4, 16) звіщають про велике і преславне, відкривають таємниці віри, пророцтва та розуміння волі Божої, зміцнюють в людях святу віру, просвіщаючи їх розум світлом Святого Євангелія. Ангели (1 Пет. 3, 22) найбільш близькі до людей. Вони сповіщають наміри Божі, наставляють людей до доброчесного й святого життя. Вони зберігають віруючих, утримують від падінь, підтримують занепалих, ніколи не залишають нас і завжди готові допомогти, якщо ми захочемо.
Над всіма дев’ятьма чинами поставлений Господом святий Архистратиг Михаїл (ім’я його в перекладі з єврейської означає “хто як Бог”) – вірний служитель Божий, бо він скинув з Неба денницю, який возгордився з іншими павшими духами. А до решти ангельських Сил він промовив: “Будьмо уважні! Станьмо побожно перед Творцем нашим і не помислимо неугодного Богові!” За Церковним переданням, відображеним у службі Архистратигу Михаїлу, він брав участь у багатьох старозавітних подіях. Під час виходу ізраїльтян з Єгипту він був перед ним у вигляді стовпа хмари вдень і стовпа вогненного вночі. Через нього явилася Сила Господня, що знищила єгиптян і фараона, які переслідували ізраїльтян. Архистратиг Михаїл визволяв Ізраїль і оберігав його.
З давніх часів Архангел Михаїл прославлений своїми чудесами на Русі.
Визволення міст руських Пресвятою Царицею завжди здійснювалися явленнями Її разом з Воїнством Небесним, під проводом Архистратига. Вдячна Русь оспівала Пречисту Богородицю і Архангела Михаїла в церковних піснеспівах. Архистратигу присвячено безліч монастирів і храмів. У древньому Києві відразу після прийняття християнства був споруджений Архангельський собор і влаштований монастир. Архангельські собори стоять у Смоленську, Нижньому Новгороді. Не було міста, де не існувало б храму або приділу, присвяченого Архистратигу Михаїлу.
Православна Церква кожен рік святкує свято Архистратига Михаїла, який охороняє Церкву і прославляє Бога, і всіх Сил Небесних, безтілесних, прославляючи велич Пресвятої Тройці. Архистратиг Михаїл є перший охоронець людей.
З Священного Писання і Священного Передання відомі також Архангели: Гавриїл – фортеця (сила) Божа, провісник і служитель Божественної всемогутності (Дан. 8, 16; Лк. 1, 26); Рафаїл – лікування Боже, цілитель людських недуг (тов. 3, 16; Тов. 12, 15); Уріїл – вогонь або світло Боже, просвітитель (3 Езд. 5, 20); Селафіїл – молитвеник Божий, що спонукає до молитви (3 Езд. 5, 16); Иєгудиіл – славлячий Бога, зміцнює людей, що трудяться на славу Господню і піклується про відплату їм за подвиги; Варахиїл – податель благословення Божого на добрі справи, він просить милості Божий для людей; Ієремиїл – піднесення до Бога (3 Езд. 4, 36).
На іконах Архангели зображуються відповідно до роду їхнього служіння:
Михаїл – попирає ногами диявола, в лівій руці тримає зелену фінікову гілку, у правій – спис з білою хоругвою (іноді полум’яний меч), на якій зображений червлений хрест.
Гавриїл – із райською гілкою, принесеною ним Пресвятій Діві, або із ліхтарем у правій руці і дзеркалом з яспису – у лівій.
Рафаїл – тримає посудину з цілющими зіллями в лівій руці, а правою веде Товію, що несе рибу.
Уріїл – у піднятій правій руці – оголений меч на рівні грудей, в опущеній лівій руці – “полум’я вогненне”.
Селафіїл – в молитовному положенні, що дивиться вниз, руки складені на грудях.
Іегудиіл – у правиці тримає золотий вінець, у лівій руці – бич із трьох червоних (або чорних) вервій (шнур).
Варахиїл – на його одязі безліч рожевих квітів.
Ієремиїл – тримає в руці терези.
Ангели Хранителі.
Серед ангелів є і ангели-хранителі. Такий ангел дається кожному православному християнину під час святого Таїнства Хрещення, і остерігає людину від зла і навчає правдивого християнського життя.
Такі ангели щиро виконують святу волю Бога. Вірних чад Божих вони спрямовують на все добре, ведуть до спасіння, охороняють їх душі від гріха, заступаються за них перед престолом Господа Бога.
Свята церква навчає нас, що Ангели діяльно допомагають тим, хто щирою вірою й ділами правдиво шукає спасіння. Святі ангели за велінням Божим, допомагають нашому спасінню, охороняють нас і зміцнюють у добрі та у вірі.
Служіння святих ангелів обіймає все життя християнина, від колиски до могили. Допомога Ангела Хранителя особливо потрібна в останні хвилини життя християнина. У страшну годину смерті тільки Ангел Хранитель – наш захисник і утішитель. По кончині він приймає благочестиву душу і супроводжує її перед лицем Отця Небесного.
У Православній Церкві існує благочестива традиція призивати ангелів у молитвах, із проханням допомоги та заступництва, а також на пошану усіх Небесних Сил безплотних встановлене і окреме свято. Молитви ангелу-хранителю, входять до ранішніх та вечірніх щоденних молитов.
Підготував кандидат богослів’я Легкий Богдан